ادعوا له.. الموت يفجع الفنان حمو بيكا
حمو بيكا

أعلن مؤدي المهرجانات الشعبية حمو بيكا، اليوم الجمعة، وفاة عمه، دون أن يعلن عن أي تفاصيل خاصة بالجنازة أو موعد العزاء، حيث نشر من حلال صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، صورة لعمه المتوفي وكتب عليها “إنا لله وإنا إليه راجعون.. عمي في ذمه الله”.

IMG ٢٠٢٤٠٣٢٢ ١٢٢٤٣٧
منشور حمو بيكا

سيبوا الملك للمالك

وكان مؤدي المهرجانات الشعبية، قد قال في بث مباشر نشره على حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “سيبوا الملك للمالك، والكلمتين دول للقريب قبل الغريب، أنا طالع من منطقة شعبية اسمها الدخيلة من أسرة متكونة من أربع إخوات والأب والأم وكنا قاعدين في أوضة وصالة والحمام جوه المطبخ، وأول مرة أقول الكلام ده واعذروني كنت قاعد في أوضة وصالة والحمام في المطبخ، وأبويا على باب الله بيسافر ويتغرب ويشقى علشان اللقمة اللي بناكلها بالحلال”.

وأضاف بيكا في البث المباشر: “أنا ما دخلتش مدرسة وما اتعلمتش لكن اشتغلت وشقيت واتغربت كتير وأنا صغير، وعمري ما مديت إيدي على حاجة مش بتاعتي وكنت بقول يا رب أكرمني وأبقى حاجة لأهلي، ولما ربنا بيكرم بني آدم ويرزقه مش من فراغ، وما اتدولتش في بقي معلقة دهب وكنت بحب الخير لكل الناس ولحد الوقت ده”.

وفي تصريحات سابقة قال حمو بيكا خلال لقائه مع الإعلامية بسمة وهبة ببرنامج 90 دقيقة، “بلدنا في حتة تانية وبشكر الرئيس عبد الفتاح السيسي على الانجازات اللي هو عملها.. أنا بعشقه، مدينة العلمين جميلة وأما بحب أصيف باجي فيها وهيجلها سياح من جميع العالم وهتبقى منطقة سكنية وأنا عندي هنا مكان في العلمين”.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *